Terug
Artikelen

Hoe bestel ik een fiets via FiscFree®? Naar Artikel

Om een nieuwe fiets via FiscFree® te kunnen bestellen moet je eerst een account aanmaken in FiscFree®. Daarna volg je de onderstaande stappen.


Fiets bestellen via FiscFree®

  1. Je bent ingelogd in jouw account.
  2. Klik bij de productgroep Fiets op shop nu.
  3. Scroll naar beneden. Dan zie je 2 opties

Via een aangesloten rijwielhandelaar

  1. Klik op download fietskaart.
  2. De fietskaart wordt nu op jouw computer gedownload.
  3. Klik op deze download, dan open je de fietskaart op jouw computer.
  4. Print de fietskaart.
  5. Ga naar de rijwielhandelaar en neem de geprinte fietskaart mee.
  6. Vertel de rijwielhandelaar direct dat het om een fiets via FiscFree® gaat.
  7. Kijk lekker rond, laat je adviseren, ga proeffietsen en kies een fiets uit bij de rijwielhandelaar.
  8. Heb je een fiets uitgekozen? Laat dat dan aan de rijwielhandelaar weten.
  9. Let op: betaal nooit (een deel van) de fiets in de winkel! FiscFree® betaalt de fiets aan de rijwielhandelaar.  
    De gegevens van jouw fiets moeten nu in FiscFree® worden ingevoerd. Hiervoor zijn 2 mogelijkheden:
    1. Je vraagt aan de rijwielhandelaar of hij de gegevens van jouw uitgezochte fiets in FiscFree® invoert.
      1. De rijwielhandelaar logt in op zijn FiscFree® account.
      2. Hij voert de unieke bestelcode in die links bovenaan op jouw fietskaart staat.
      3. Dan vult hij alle gegevens in van de fiets die jij hebt uitgezocht.
      4. En hij geeft aan dat jij de fiets bij hem gaat ophalen.
      5. Nu is de rijwielhandelaar verder klaar.
      6. Jij ontvangt een mail waarin staat dat de rijwielhandelaar jouw fietsgegevens heeft ingevuld.
      7. In die mail staat ook een link. Daar moet jij op klikken om in jouw FiscFree® account te komen.
      8. Op de welkomstpagina scroll je helemaal naar beneden. Je ziet daar een kop Uw Fietskaarten.
      9. Klik op de knop controleren.
      10. Als het door jouw werkgever wordt aangeboden kun je aangeven of je een fietsverzekering (met belastingvoordeel) wilt aanvragen.
      11. Ook kun je, als dat via jouw werkgever mogelijk is, aangeven of je een bedrag aan Nationale Fietsbonnen (met belastingvoordeel) wilt bestellen voor de aanschaf van onderhoud en accessoires. 
      12. Klik op bestelling aanmaken en controleren.
      13. Contoleer jouw bestelling goed.
      14. Doorloop daarna de volgende stappen voor de eventuele netto betaling en de verrekening met jouw werkgever.
      15. De bestelling is pas definitief als jouw werkgever de bestelling heeft goedgekeurd.
      16. Je krijgt hierover bericht per mail.
    2. Je vraagt aan de rijwielhandelaar of hij alle gegevens van de fiets die jij hebt uitgezocht wil opschrijven op jouw geprinte fietskaart.
      1. Je logt in op jouw FiscFree® account.
      2. Je klikt op fiets en scrolt naar beneden.
      3. Bij het kopje Via een aangesloten rijwielhandelaar staat Uw fietskaarten.
      4. Daar staan 3 groene kaders.
      5. Je klikt op het kader Invoeren.
      6. Je vult in FiscFree® alle gegevens van de fiets in, zoals de rijwielhandelaar die op jouw Fietskaart heeft opgeschreven.
      7. Geef aan bij welke rijwielhandelaar je de fiets wilt ophalen.
      8. Als het door jouw werkgever wordt aangeboden kun je aangeven of je een fietsverzekering (met belastingvoordeel) wilt aanvragen.
      9. Ook kun je, als dat via jouw werkgever mogelijk is, aangeven of je een bedrag aan Nationale Fietsbonnen (met belastingvoordeel) wilt bestellen voor de aanschaf van onderhoud en accessoires. 
      10. Klik op bestelling aanmaken en controleren
      11. Contoleer jouw bestelling goed.
      12. Doorloop daarna de volgende stappen voor de eventuele netto betaling  en de verrekening met jouw werkgever.
      13. De bestelling is pas definitief als jouw werkgever de bestelling heeft goedgekeurd.
      14. Je krijgt hierover bericht per mail.

Via de FiscFree® webshop

  1. Klik op Ga naar webshop.
  2. Stel eventueel aan de linkerkant bepaalde zoekcategorieën in om de juiste fiets te kunnen vinden.
  3. Klik op de fiets van jouw keuze.
  4. Vul alle gewenste gegevens van jouw fiets in, zoals model, aantal versnellingen, framemaat en kleur.
  5. Je krijgt nu te zien of de fiets nog op voorraad is. Is dat niet het geval, dan kun je de fiets niet bestellen.
  6. Klik op bestellen.
  7. Let op! Als je jouw bestelling niet helemaal afrondt kan het zijn dat de eerder aangegeven levertijd van de fiets niet meer klopt in verband met snel wisselende voorraden.
  8. Als het door jouw werkgever wordt aangeboden kun je aangeven of je een fietsverzekering (met belastingvoordeel) wilt aanvragen.
  9. Ook kun je, als dat via jouw werkgever mogelijk is, aangeven of je een bedrag aan Nationale Fietsbonnen (met belastingvoordeel) wilt bestellen voor de aanschaf van onderhoud en accessoires. 
  10. Klik op bestelling aanmaken en controleren.
  11. Contoleer jouw bestelling goed.
  12. Doorloop daarna de volgende stappen voor de eventuele netto betaling en de verrekening met jouw werkgever. 
  13. De bestelling is pas definitief als jouw werkgever de bestelling heeft goedgekeurd.
  14. Je krijgt hierover bericht per mail.
  15. De FiscFree® webshop neemt contact met jou op over de afleverdatum van jouw fiets.
  16. De fiets wordt geleverd op het adres dat jij in FiscFree® hebt aangegeven.


Lees meer

Ik wil een fiets kopen. Kan ik bij elke rijwielhandelaar terecht? Naar Artikel

Je kunt jouw nieuwe fiets uitzoeken bij iedere erkende rijwielhandelaar die bij Nationale Fiets Projecten is aangesloten.

We werken met ruim 2.800 rijwielhandelaren samen, dus je vindt er altijd wel eentje bij jou in de buurt.


  • Bekijk hier het overzicht van alle samenwerkende rijwielhandelaren.
  • Vul op deze website jouw postcode in, klik op het vergrootglas en je krijgt een overzicht van alle rijwielhandelaren bij jou in de buurt.


FiscFree® webshop

Behalve via de rijwielhandelaar kun je in FiscFree® ook een fiets bestellen via de FiscFree® webshop.

Deze webshop biedt fikse kortingen, oplopend tot honderden euro’s, op nieuwe fietsen. Je betaalt € 35,- afleverkosten . De webshop levert de fiets op een afgesproken tijdstip bij jou thuis af en monteert hem volledig af. 

Wil je hier meer over weten? Log dan in op jouw FiscFree® account, klik op Fiets en ga dan naar de Webshop


Lees meer



Als ik een fietskaart download of uitprint, is dat dan een garantie dat ik mee mag doen met het fietsplan? Naar Artikel

Nee, het downloaden of uitprinten van een fietskaart is geen garantie dat je ook mee mag doen met het fietsplan.


Je moet eerst jouw aanvraag voor de fiets in FiscFree® afronden. Ook hoe je de fiets met jouw werkgever gaat verrekenen


Na afronding van jouw aanvraag krijg je automatisch bericht vanuit FiscFree® dat jouw aanvraag ter goedkeuring naar de werkgever is gestuurd. 


Jouw werkgever bepaalt dan of je mee mag doen met de fietsregeling. Er zijn spelregels voor deelname aan de fietsregeling door jouw werkgever opgesteld. Jouw werkgever beoordeelt jouw aanvraag op basis van deze spelregels.


Als jouw werkgever je aanvraag heeft goedgekeurd ontvang je daarvan bericht per mail.


Ook de leverancier van de fiets ontvangt dan bericht dat hij de fiets aan jou mag afleveren. Hij neemt contact met jou op over levering van de fiets. 



Kan ik een gekochte fiets achteraf nog in FiscFree® invoeren? Naar Artikel

Nee, een fiets die al is afgerekend bij de rijwielhandel kan niet alsnog in FiscFree® worden ingevoerd. 


Waarom kan het niet? Omdat de werkgever vooraf toestemming moet geven voor de aankoop. 


Lees meer




Kan ik een 2ehands fiets aanschaffen via FiscFree®? Naar Artikel

Ja, dat kan. Het maakt voor jouw aanvraag via FiscFree® niet uit of je een nieuwe of 2ehandsfiets wilt aanschaffen. 


Het kan wel zijn dat jouw werkgever bepaalde voorwaarden stelt aan het product wat je bestelt. Controleer daarom eerst de spelregels van jouw werkgever.


Kies je voor een 2e handsfiets? Dan gaat jouw aanvraag op precies dezelfde manier als wanneer je een nieuwe fiets via FiscFree® aanvraagt. Je kiest de fiets dus uit bij een aangesloten rijwielhandelaar en doet de aanvraag voor deze fiets via jouw account in FiscFree®. 


Lees meer




Wat is een Fietskaart? Naar Artikel

Een Fietskaart is eigenlijk een soort bestelformulier. Het is een overzicht van alle fietsgegevens die nodig zijn om een fiets via FiscFree® te kunnen bestellen. 

Links bovenaan de Fietskaart vind je de unieke Bestelcode voor jouw fiets, ook wel Fietskaartcode genoemd.



Je kunt de fietskaart downloaden als je inlogt op jouw FiscFree® account.

  1. Log in op FiscFree®.
  2. Je klikt bij Fiets op Shop nu.
  3. Scrol naar beneden tot het kopje Via een aangesloten rijwielhandelaar. 
  4. Klik op het groene kader Download Fietskaart.

Je moet dan even wachten, tot je bovenaan je scherm het kopje Downloads ziet verschijnen met daaronder fietskaart en bestand openen. Klik op bestand openen. Nu verschijnt de Fietskaart op jouw scherm.


Je kunt de Fietskaart uitprinten of je noteert de Fietskaartcode. 

Met de uitgeprinte Fietskaart of de genoteerde Fietskaartcode ga je naar een aangesloten rijwielhandelaar. Je bespreekt met de rijwielhandelaar welke fiets je wilt kopen via het fietsplan. 

Wil je een fiets bestellen bij een aangesloten rijwielhandelaar die alleen online actief is? Zorg er dan voor dat je eerst contact opneemt met deze rijwielhandelaar en vertel dat je een fiets via FiscFree® wilt bestellen. 


Wil je weten hoe je een fiets moet bestellen bij de rijwielhandelaar via de Fietskaart? Klik hier.



Lees meer




Hoe werkt het bestellen van een fiets via de Fietskaart? Naar Artikel

De fietskaart is eigenlijk een soort bestelformulier. Je kunt de fietskaart downloaden als je inlogt op jouw FiscFree® account. 


Fietskaart uitprinten en gegevens van gekozen fiets in FiscFree® invullen

Je kunt de Fietskaart uitprinten of je noteert de Fietskaartcode. Met de uitgeprinte Fietskaart of de genoteerde Fietskaartcode ga je naar een aangesloten rijwielhandelaar. Je bespreekt met de rijwielhandelaar welke fiets je wilt kopen via het fietsplan. 

Wil je een fiets bestellen bij een aangesloten rijwielhandelaar die alleen online actief is? Zorg er dan voor dat je eerst contact opneemt met deze rijwielhandelaar en vertel dat je een fiets via FiscFree® wilt bestellen. 


Heb je dit gedaan? Dan zijn er 2 mogelijkheden voor het invullen van jouw fietsgegevens in FiscFree®:

1. Rijwielhandelaar vult de gegevens van jouw fiets in in FiscFree®

Als je een keuze hebt gemaakt kan de rijwielhandelaar samen met jou de gegevens van jouw fiets invoeren in FiscFree® bij jouw account. Dit gaat als volgt:

  1. De rijwielhandelaar logt in op zijn eigen FiscFree® account. 
  2. De rijwielhandelaar heeft de unieke Bestelcode nodig die helemaal links bovenaan op jouw Fietskaart staat, om de fiets aan jouw account in FiscFree® te kunnen koppelen.
  3. De rijwielhandelaar voert alle gegevens van de fiets die jij hebt uitgezocht in in FiscFree®
  4. Hij vult geen andere gegevens in, zoals de verzekering, Fietsbonnen en de manier van verrekenen met jouw werkgever.
  5. Let op: betaal nooit (een deel van) de fiets in de winkel! FiscFree® betaalt de rijwielhandelaar. Bij de spelregels in FiscFree® kun je lezen hoe je het eventuele netto deel kunt betalen.
  6. Als de rijwielhandelaar de fietsgegevens heeft ingevuld in FiscFree® krijg jij hier automatisch bericht van via e-mail.
  7. Controleer de gegevens in de mail goed om te checken of dit de fiets is die je wil bestellen.

Je moet nu nog wel zelf inloggen in FiscFree® en aangeven of je een verzekering en/of Nationale Fietsbonnen wilt én hoe je jouw fiets met jouw werkgever wilt verrekenen.

Heb je alle stappen van het bestelproces doorlopen en ben je akkoord gegaan met de Aanvulling op de Arbeidsvoorwaarden? Dan ontvangt jouw werkgever automatisch een bericht met het verzoek om jouw aanvraag te beoordelen. Jij krijgt ook automatisch een berichtje waarin staat dat jouw aanvraag naar jouw werkgever is gestuurd ter goedkeuring. 

2. Jij vult zelf de gegevens van jouw fiets in in FiscFree®

Als je een keuze hebt gemaakt voor een fiets vraag je aan de rijwielhandelaar om alle gegevens van die fiets op jouw geprinte Fietskaart te schrijven. Je logt in op jouw FiscFree® account en vult zelf de gegevens van jouw fiets in. Dit doe je als volgt:

  1. Log in op FiscFree®
  2. Je ziet de Welkomstpagina.
  3. Scrol helemaal naar beneden, daar zie je een kopje Uw fietskaart(-en).
  4. Klik rechts op de groene button invoeren
  5. Let erop dat je de gegevens van jouw fiets precies zo invult als staat geschreven op jouw Fietsformulier en zoals je ze hebt besproken met jouw rijwielhandelaar. 
  6. Doorloop alle stappen van het bestelproces.
  7. Klik op de rijwielhandelaar waar je de fiets hebt uitgekozen.
  8. Geef aan hoe je de fiets met jouw werkgever wilt verrekenen.
  9. Geef digitaal akkoord op de Aanvulling op de Arbeidsovereenkomst.

Jouw werkgever ontvangt nu automatisch een bericht met het verzoek om jouw aanvraag te beoordelen. Jij krijgt ook automatisch een berichtje waarin staat dat jouw aanvraag naar jouw werkgever is gestuurd ter goedkeuring. Als je inlogt op jouw FiscFree® account en helemaal naar onderen scrolt op de welkomstpagina, dan zie je bij Mijn bestellingen daar ook de Status van jouw aanvraag staan. 


Lees meer


Hoe weet ik welke rijwielhandelaren zijn aangesloten? Naar Artikel

Om te kunnen zien welke rijwielhandelaren allemaal bij FiscFree® zijn aangesloten log je in, in FiscFree®. Bij de productgroep Fiets kun je vervolgens zoeken naar rijwielhandelaren. 


Dit doe je op de volgende manier:

  1. Log in op FiscFree® account.
  2. Klik bij de productgroep Fiets op het oranje kader Shop nu.
  3. Scrol naar beneden tot je het kopje Via een aangesloten rijwielhandelaar ziet. 
  4. Rechts zie je Zoek rijwielhandelaar.
  5. Typ in het kader de postcode van de plaats waar je een rijwielhandelaar zoekt en klik op Zoeken (in deze categorie).
  6. Je krijgt nu een overzicht van aangesloten rijwielhandelaren in jouw postcodegebied.
  7. Bovenaan in dit scherm kun je als je wilt opnieuw zoeken op postcode of op naam van een rijwielhandelaar.


Lees meer


Kan ik mijn fiets ook bij een internetwinkel bestellen? Naar Artikel

Je kunt jouw fiets bestellen bij alle aangesloten rijwielhandelaren en internetwinkels. Wil je weten welke fietsenhandelaren er aangesloten zijn? Ontdek het in dit artikel.


Internetwinkels zijn over het algemeen aantrekkelijk vanwege de lagere prijs. 

Juist vanwege die lagere prijs wordt door internetwinkels ook vaak een percentage van de aanschafprijs van de fiets aan de deelnemers van FiscFree® doorberekend. Deze toeslag is 15% over de verkoopprijs tot € 1.000,-, met een maximum van € 150,-. Vaak wordt dit bedrag achteraf, bij levering van de fiets, in rekening gebracht. 

Dit gebeurt soms ook bij rijwielhandelaren, vooral bij sterk afgeprijsde fietsen.


3 belangrijke tips

  1. Vertel direct aan de rijwielhandelaar of webshop dat je voor een fiets via het fietsplan van FiscFree® komt. Dit voorkomt vervelende verrassingen achteraf.
  2. Als je de gegevens van jouw uitgekozen fiets invoert in FiscFree® zie je, bij die rijwielhandelaren en internetwinkels waarvan wij het weten duidelijk vooraf aangegeven dat ze een toeslag berekenen. 
  3. Wil je graag een nieuwe fiets met korting, zonder extra toeslag? Kijk dan in de FiscFree® webshop: log in bij FiscFree® > klik op Fiets > klik op Ga naar webshop. Je vindt hier heel veel fietsen met hoge kortingen en je krijgt geen toeslag doorberekend. 


Lees meer



Hoe lang is de fietskaart geldig? Naar Artikel

Vanaf het moment dat je de fietskaart in FiscFree® downloadt is deze 2 maanden geldig. Na 2 maanden verdwijnt de Fietskaart automatisch en kun je hem niet meer gebruiken. 


Als het budget bij jouw werkgever niet meer beschikbaar is, verloopt de fietskaart ook. Je kunt de fietskaart dan niet meer downloaden of invullen.  


Ingevulde fietskaart verlopen

Ook een (deels) ingevulde fietskaart wordt na 2 maanden automatisch uit het systeem verwijderd. 

Wil je toch wel een fiets bestellen? Download dan de fietskaart opnieuw en vul de gegevens van jouw fiets opnieuw in. Let op, dit is alleen mogelijk als het budget bij jouw werkgever nog beschikbaar is. 

Weet je niet alle gegevens van de fiets? Vraag dan de rijwielhandelaar om, samen met jou, de fietskaart in te vullen.


Lees meer



Waarom worden er soms extra kosten in rekening gebracht door de rijwielhandelaar? Naar Artikel

Soms brengt de rijwielhandelaar extra kosten in rekening, naast het bedrag van jouw fietsbestelling via FiscFree®. Er zijn verschillende redenen waarom de rijwielhandelaar dit doet. Hieronder beschrijven we de meest voorkomende redenen. Maar wil je precies weten waarom dit in jouw geval zo is, dan raden wij je aan om dit na te vragen bij de rijwielhandelaar. 


Afspraken samenwerking rijwielhandelaren

NFP Groep / FiscFree® heeft een samenwerkingsovereenkomst met alle rijwielhandelaren waar jij jouw fiets kunt uitzoeken. Door de samenwerking met NFP verkoopt de rijwielhandelaar meer fietsen, maar hij moet wel een bedrag per verkochte fiets aan NFP afstaan. Dit bedrag is afhankelijk van de verkoopprijs van de fiets, maar bedraagt maximaal € 150.


Waarom soms extra kosten deelnemer

Vanwege de afspraken tussen de rijwielhandelaar en FiscFree® kan het zijn dat jij een fiets die met veel korting door de rijwielhandelaar wordt aangeboden niet via FiscFree® kunt bestellen. Want als de rijwielhandelaar een hoge korting op de fiets geeft én dan ook nog het afgesproken bedrag aan FiscFree® moet afstaan krijgt hij soms zelfs minder geld voor de fiets dan waarvoor hij hem heeft ingekocht. En dat wil hij natuurlijk niet! 


Alternatief is dat je deze fiets wel kunt bestellen, maar dat de rijwielhandelaar jou vraagt om het bedrag dat hij aan FiscFree® moet afstaan (maximaal € 150,-) (deels) aan hem te betalen. Jij kunt er dan vervolgens zelf voor kiezen of je deze fiets wel of niet wilt bestellen op basis van deze voorwaarden.


Vaak is dit het geval bij:

  • Actieprijs of korting
  • Showroommodel
  • Inruil oude fiets
  • Internetleveranciers


Om problemen achteraf te voorkomen adviseren wij jou om vooraf heel duidelijk aan te geven dat je de fiets via FiscFree® koopt en daarbij direct te informeren of er voor jou nog extra kosten zijn. 


Fiets bestellen via FiscFree®

Je bespreekt samen met de rijwielhandelaar voor welk bedrag je de fiets koopt. Dit is het bedrag dat je invult bij jouw fietsbestelling in FiscFree®. 


Lees meer



Wanneer wordt mijn fiets geleverd? Naar Artikel

Voor meer informatie over de levertijd van jouw fiets neem je contact op met de rijwielhandelaar of webshop waar je de fiets hebt besteld.


  • Heb je de fiets bij de rijwielhandelaar uitgezocht en besteld?
    Neem contact op met de rijwielhandelaar.

  • Heb je de fiets besteld in de webshop van FiscFree®?
    Neem contact op met Fietsvoordeelshop.nl door te bellen met (085) 071 77 29 of via www.fietsvoordeelshop.nl/klantenservice.

Door wie wordt mijn fiets geleverd? Naar Artikel

Door wie jouw fiets geleverd wordt hangt af van waar jij zelf de fiets hebt uitgezocht en wat je hebt aangegeven in jouw bestelling via FiscFree®. 


In hoofdlijnen zijn er 2 mogelijkheden

  1. Via een aangesloten rijwielhandelaar
    Dit betekent dat je naar een (online) rijwielhandelaar gaat en daar een fiets uitzoekt. Die fiets vraag je vervolgens aan via FiscFree®, je gebruikt daarvoor de Fietskaart. In jouw aanvraag geef je ook aan bij welke rijwielhandelaar je die fiets hebt uitgezocht. Nadat jouw aanvraag door jouw werkgever is goedgekeurd krijgt de rijwielhandelaar automatisch bericht dat hij de fiets aan jou mag leveren.
  2. Via de FiscFree® webshop
    Heb je jouw fiets via de FiscFree® webshop besteld? Dan wordt jouw fiets geleverd door Fietsvoordeelshop. Nadat jouw aanvraag door jouw werkgever is goedgekeurd krijgt Fietsvoordeelshop automatisch bericht dat zij de fiets aan jou mogen leveren. De fiets wordt op het door jou in FiscFree® aangegeven afleveradres gebracht en daar volledig afgemonteerd. Het tijdstip van aflevering bepaal jij samen in overleg met Fietsvoordeelshop. 


Lees meer


Tarieven en voorwaarden fietsverzekeringen Naar Artikel

Per 1 mei 2023 zijn de premies en voorwaarden voor de fietsverzekeringen van Kingpolis gewijzigd. Deze aanpassingen zijn het gevolg van een toename in de schadelast en kosten als gevolg van het groeiende aantal fietsdiefstallen in 2022. Niet alleen Kingpolis voert deze wijzigingen door, maar de hele fietsverzekeringsmarkt.


Hieronder de belangrijkste wijzigingen:


  • De premie voor de verzekering van de e-bike is verhoogd. 
  • Nieuw bij de e-bike verzekering is het eigen risico bij diefstal van € 50,-. Het eigen risico bij cascoschade is verhoogd van € 25,- naar € 50,-.
  • Er geldt een verplichting van een tweede ART-goedgekeurd slot geldt voor e-bikes met een verzekerde waarde vanaf € 2.000,-.
  • De poliskosten zijn verhoogd van € 6,50 naar € 8,47.


Ik heb een fietsverzekering via FiscFree®, waarvoor ben ik verzekerd? Naar Artikel

Je kunt direct bij het bestellen van jouw fiets via FiscFree® ook een fietsverzekering afsluiten. De looptijd van deze verzekering is altijd 3 jaar.

Bij sommige werkgevers is het sluiten van een fietsverzekering verplicht, bij andere werkgevers is het optioneel en nog weer andere werkgevers bieden geen mogelijkheid om een fietsverzekering via FiscFree® te sluiten. 

Of je inderdaad een fietsverzekering via FiscFree® mag afsluiten en hoeveel belastingvoordeel je hebt hangt helemaal af van de spelregels van jouw werkgever. Controleer deze daarom eerst goed voordat je een aanvraag doet.


Waarvoor ben ik verzekerd?

Waarvoor je verzekerd bent als je een fietsverzekering via FiscFree® hebt afgesloten hangt af van de volgende 2 dingen:

  1. Wat jij zelf hebt aangegeven in jouw aanvraag
    1. Je vult bij jouw aanvraag via FiscFree® de verzekerde waarde van jouw fiets in. De totale verzekerde waarde kan bestaan uit de waarde van jouw fiets en van de fietsaccessoires die vast gemonteerd zijn op jouw fiets. Dit kan een ander bedrag zijn dan het bedrag waarvoor je de fiets hebt gekocht. De eventuele uitkering die je krijgt als jouw fiets gestolen wordt, hangt af van deze verzekerde waarde.
    2. Heb je in jouw aanvraag aangegeven dat je jouw fiets alleen voor diefstal wilt verzekeren of voor Casco Compleet (diefstal en schade)?
      Let op: Bij een stadsfiets kun je voor 1 van deze 2 opties kiezen. Bij een e-bike is het alleen mogelijk om een Casco Compleet verzekering af te sluiten.
  2. De polisvoorwaarden van Kingpolis
    De fietsverzekering die jij via FiscFree® hebt afgesloten loopt bij Kingpolis. Op de fietsverzekering van Kingpolis zijn polisvoorwaarden van toepassing. Wil je de uitgebreide polisvoorwaarden lezen? Klik dan op deze link.


De verstrekte informatie is gebaseerd op de meest recente gegevens van derden, maar kan inmiddels gewijzigd zijn. FiscFree® is niet verantwoordelijk voor eventuele gevolgen of schade als gevolg van het gebruik van verouderde informatie.


Lees meer



Hoe hoog is de premie van een fietsverzekering via FiscFree®? Naar Artikel

De hoogte van de verzekeringspremie wordt vastgesteld op basis van een aantal factoren. 


Hoe hoog de premie van de fietsverzekering hangt van 3 dingen af:

  1. De verzekerde waarde van jouw fiets.
    De totale verzekerde waarde kan bestaan uit de waarde van jouw fiets en van de fietsaccessoires die vast gemonteerd zijn op jouw fiets. Dit kan een ander bedrag zijn dan het bedrag waarvoor je de fiets hebt gekocht. In FiscFree® geef jij zelf de verzekerde waarde voor jouw fiets aan.
  2.  Verzeker je jouw fiets voor diefstal of voor Casco Compleet (diefstal en schade).
    Let op: Bij een stadsfiets kun je voor 1 van deze 2 opties kiezen. Bij een e-bike is het alleen mogelijk om een Casco Compleet verzekering af te sluiten.
  3. Jouw postcode.
    Bepaalde postcodegebieden zijn een hoger risico, waardoor de verzekeringspremie hoger is.


Tijdens het bestelproces in FiscFree® kies je de verzekering en zie je direct de voordelige verzekeringspremie op basis van jouw postcode en de verzekerde waarde. Mag je de verzekeringspremie via je werkgever verrekenen? Dan heb je hierover ook het belastingvoordeel van gemiddeld 40%. De fietsverzekering die je via FiscFree® afsluit heeft altijd een looptijd van 3 jaar.


Lees meer



Kan ik een tweedehands fiets verzekeren? Naar Artikel

Ja, je kunt jouw tweedehands fiets ook gewoon verzekeren tegen de aanschafprijs waarvoor je de fiets bij de rijwielhandelaar hebt gekocht.

 

Wordt jouw tweedehands fiets gestolen of is er schade aan de fiets? Dan gelden er wel ander regels dan bij een nieuwe fiets. Lees hiervoor de polisvoorwaarden van Kingpolis.


Lees meer


Ik ben mijn fietssleutel kwijt, wat moet ik doen? Naar Artikel

Als je jouw fietssleutel kwijt bent, bestel je direct een nieuwe sleutel via de website van de leverancier van jouw goedgekeurde slot. Na ontvangst van jouw nieuwe sleutel meld je dit bij Kingpolis. Zij noteren het op jouw polis.


Meld jouw nieuwe sleutel bij Kingpolis

Heb je de reservesleutel ontvangen? Meld dit dan bij Kingpolis via het wijzigingsformulier kopiesleutel.

Kingpolis maakt een aantekening op jouw polis, zodat bekend is dat je bij diefstal van jouw fiets een originele en een kopie sleutel overhandigt.


Lees meer


Is de accu van mijn nieuwe e-bike ook verzekerd? Naar Artikel

Ja, de accu van jouw nieuwe e-bike is ook verzekerd als je het bedrag van de accu hebt meegenomen in de verzekerde waarde.


Is jouw accu beschadigd of gestolen? Neem dan contact op met Kingpolis. Zij beoordelen de diefstal of schade.


Lees meer

Wat is een goedgekeurd fietsslot? Naar Artikel

Heb je jouw fiets verzekerd tegen diefstal? De verzekering geldt alleen als jouw fiets op slot stond op het moment dat hij gestolen werd. Ook als hij binnen in een garage of schuur stond. 

Welke fietssloten door Kingpolis zijn goedgekeurd vind je via deze link.


Lees meer


Is een tweede fietsslot verplicht? Naar Artikel

Een vast ringslot op jouw fiets is altijd verplicht.

Of een tweede fietsslot voor jouw fiets ook verplicht is, hangt af van de verzekerde waarde van jouw fiets en van het soort fiets.


Een tweede fietsslot is een los fietsslot. Dit betekent een kettingslot, kabelslot, vouwslot etc.

Belangrijk is dat jouw tweede slot een ART-goedgekeurd slot is met minimaal 2 sterren. 

Met dit slot zet je jouw fiets vast aan iets dat niet verplaatst kan worden, zoals een lantaarnpaal, brug, fietsenrek, ring aan de muur etc.).


Wanneer is een tweede fietsslot verplicht?

Een tweede fietsslot is verplicht bij:

  • Een e-bike met een verzekerde waarde van € 2.000,-- of meer.
  • Een gewone fiets met een verzekerde waarde van € 3.500,-- of meer.

Bij diefstal van jouw fiets moet je het bezit van het tweede slot aantonen met de aankoopbewijs van dit slot. 


De verstrekte informatie is gebaseerd op de meest recente gegevens van derden, maar kan inmiddels gewijzigd zijn. FiscFree® is niet verantwoordelijk voor eventuele gevolgen of schade als gevolg van het gebruik van verouderde informatie.


Lees meer


Wat gebeurt er nadat ik een schadeclaim bij de fietsverzekeraar heb ingediend? Naar Artikel

Je hebt schade aan de fiets die je via FiscFree® hebt besteld. Heb je deze fiets Casco compleet verzekerd via FiscFree®? Dan meld je de schade bij Kingpolis. Wat er daarna met jouw schademelding gebeurt lees je in dit artikel. 


Wie heeft de schadeclaim bij Kingpolis ingediend?

  • Jijzelf - Kingpolis neemt contact met jou hierover op.
  • De rijwielhandelaar– Kingpolis neemt voor de verdere afwikkeling contact op met de rijwielhandelaar. De rijwielhandelaar houdt jou op de hoogte.


Stappen in de behandeling van jouw schadeclaim

  1. Kingpolis ontvangt jouw schadeclaim en alle bijbehorende documenten.
  2. De afdeling Schade van Kingpolis maakt een schadedossier aan. Dit dossier heeft een uniek schadenummer.
  3. Een schadebehandelaar van Kingpolis neemt jouw schadeclaim in behandeling.
  4. Binnen een aantal werkdagen krijg je bericht van Kingpolis, waarin staat hoe Kingpolis jouw schadeclaim beoordeelt en of er nog vragen zijn. 
  5. Wordt de schadeclaim vergoed?
    • Ja – Kingpolis zorgt voor de financiële afwikkeling met de rijwielhandelaar. Hou hierbij rekening met het eigen risico. In de polisvoorwaarden staat beschreven hoe hoog dit bedrag is. 
    • Nee – Je krijgt bericht hierover van Kingpolis.
  6. Is het dossier afgewikkeld? Dan sluit Kingpolis jouw schadedossier.


Heb je de fietsverzekering niet via FiscFree® afgesloten neem dan contact op met de verzekeraar waar je de verzekering hebt afgesloten.


Heb je vragen?

Heb je vragen tijdens of na de behandeling van jouw schadeclaim? Neem dan contact op met Kingpolis via schade@kingpolis.nl. Vermeld daarbij altijd jouw polisnummer of jouw unieke schadenummer


De verstrekte informatie is gebaseerd op de meest recente gegevens van derden, maar kan inmiddels gewijzigd zijn. FiscFree® is niet verantwoordelijk voor eventuele gevolgen of schade als gevolg van het gebruik van verouderde informatie.


Lees meer



Ik heb geen fiets meer, kan ik de fietsverzekering stoppen? Naar Artikel

Je kunt jouw verzekering stopzetten wanneer je bijvoorbeeld je fiets hebt verkocht. 


Wil je de fietsverzekering beëindigen?

  1. Stuur een e-mail naar annuleringen@fiscfree.nl.
  2. Meld daarin de volgende gegevens:
    • Naam- en adresgegevens
    • Bestelnummer 
    • Reden van beëindigen
  3. Je ontvangt een ontvangstbevestiging en je e-mail wordt zo spoedig mogelijk in behandeling genomen.


Lees meer


Hoe moet ik mijn fietsverzekering opzeggen? Naar Artikel

Wil je jouw fietsverzekering opzeggen? Houd dan rekening met een opzegtermijn


Na het eerste jaar kun je de verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van 1 maand


  1. Stuur een e-mail naar annuleringen@fiscfree.nl.
  2. Vermeld daarin de volgende gegevens:
    • Naam en adresgegevens.
    • Bestelnummer. 
    • Reden van opzeggen van de fietsverzekering.


Nadat je e-mail ontvangen is houden we je op de hoogte van de verwerking. 


Lees meer


Moet mijn fiets een speciaal slot hebben? Naar Artikel

Het is natuurlijk altijd belangrijk dat je een goed slot op jouw nieuwe fiets hebt, om diefstal te voorkomen. Heb je een verzekering voor jouw fiets afgesloten? Dan is een goed slot extra belangrijk, omdat jouw fiets anders niet verzekerd is.


Wat is een goed slot?

Een goed slot is ART-goedgekeurd, minimaal 2 sterren. Vraag ernaar bij jouw rijwielhandelaar. Hij kan je hierover adviseren en het slot op jouw fiets monteren.

Hieronder een overzicht van leveranciers van sloten:


De verstrekte informatie is gebaseerd op de meest recente gegevens van derden, maar kan inmiddels gewijzigd zijn. FiscFree® is niet verantwoordelijk voor eventuele gevolgen of schade als gevolg van het gebruik van verouderde informatie.


Lees meer



Kan ik mijn nieuwe fiets overzetten op mijn bestaande fietsverzekering? Naar Artikel

Je kunt jouw nieuwe fiets niet overzetten op jouw bestaande fietsverzekering.

Voor een nieuwe fiets sluit je een nieuwe fietsverzekering af. 


Heb je jouw fiets niet meer? Dan kun je de verzekering voor die fiets opzeggen.


Lees meer

Wat moet ik doen als mijn fietsverzekering afloopt? Naar Artikel

Via FiscFree® sluit je een fietsverzekering af bij Kingpolis. Met deze fietsverzekering is je fiets verzekerd voor 3 jaar. Voordat je verzekering afloopt krijg je van Kingpolis een aanbod om de verzekering te verlengen. 


Verlengen fietsverzekering

  • Kingpolis stuurt jou voor het aflopen van de verzekering een aanbod voor het verlengen van de fietsverzekering.
  • De verlenging van de verzekering gaat buiten FiscFree® om.

 


Hoe geef ik een wijziging voor de fietsverzekering door? Naar Artikel

Wijzigingen in de fietsverzekering die je via FiscFree® hebt afgesloten geef je door aan FiscFree®. 


Stuur een e-mail naar helpdesk@fiscfree.nl met de volgende gegevens:

  • Naam- en adresgegevens.
  • Bestelnummer van de FiscFree® bestelling.
  • De wijziging die je door wilt geven. 


De volgende wijzigingen in jouw fietsverzekering moet je binnen 3 maanden na afsluiten van jouw verzekering doorgeven aan FiscFree®:

  • Aanpassen verzekerde waarde.
  • Upgrade verzekering.
  • Aanpassen merk of type fiets. 
  • Aanpassen leveringsgegevens: framenummer, sleutelnummer, merk en type slot, afleverdatum, bouwjaar.

Verandert er na 3 maanden iets in deze verzekeringsgegevens? Zeg dan jouw fietsverzekering op en sluit een nieuwe verzekering af. 


Een nieuw slot of een nieuwe sleutel

  • Ben je jouw fietssleutel verloren en heb je een kopie sleutel laten maken? 

    Geef dit direct door aan Kingpolis. Kingpolis maakt een aantekening op jouw polis dat je 1 originele en 1 kopie sleutel hebt. 

  • Heb je een ander slot op jouw fiets gekregen? 

    Geef dit door aan Kingpolis, samen met jouw nieuwe sleutelnummers. Kingpolis maakt een aantekening hiervan op jouw polis.


Lees meer



Mijn fiets is gestolen, wat moet ik doen? Naar Artikel

Als je fiets is gestolen is dat vervelend. Hieronder lees je de stappen die je moet volgen.


Te volgen stappen bij diefstal van jouw fiets

  1. Doe binnen 5 dagen nadat je hebt ontdekt dat jouw fiets is gestolen aangifte van de diefstal bij de politie. Dit kan online via https://www.politie.nl/aangifte.
  2. Naast jouw DigiD is er ook een sms-controle nodig om aangifte te doen en om te kunnen inloggen op Mijn Politie via https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/digid-en-controle-via-sms.html.
  3. Je krijgt van de politie een afschrift van het Proces Verbaal (PV).
  4. Verder heb je nodig:
    • De twee originele sleutels van jouw fiets.
    • Een kopie van jouw verzekeringspolis.
    • Het aankoopbewijs van jouw fiets.
  5. Jij of jouw rijwielhandelaar meldt de diefstal van jouw fiets bij Kingpolis. Dit kan digitaal via digitaal bij ons melden.
  6. Van Kingpolis ontvang je een stappenplan waarin staat wat je moet aanleveren om de diefstal goed af te wikkelen.
  7. Heeft Kingpolis jouw diefstalclaim goedgekeurd? Dan kun je bij een rijwielzaak een nieuwe fiets uitzoeken.


Zijn er onderdelen van jouw fiets gestolen, zoals de accu? Meld dit dan via het schadeformulier aan Kingpolis.  


Heb je een Connected verzekering?

Geef dan de diefstal van jouw fiets direct door via de app van de Track & Trace provider. Dan kan de opsporingsactie direct starten. 

Heb je wel een Connected verzekering maar geen actieve app? Meld de diefstal dan direct bij de meldkamer van Fris Nederland via 085 – 06 53 116.


Lees meer


Ik heb schade aan mijn fiets, wat moet ik doen? Naar Artikel

Als je schade aan jouw fiets hebt is het belangrijk dat je duidelijk beschrijft wat er is gebeurd en hoe de schade is ontstaan. Ook de diefstal van onderdelen, zoals de accu, valt onder schade aan de fiets. 


Te volgen stappen bij schade aan jouw fiets

  1. Zorg voor een taxatie van de reparatie van de schade of voor een factuur van de gerepareerde schade.
  2. Meld de schade bij Kingpolis via een ingevuld schadeformulier. 
    • Wil je het schadeformulier digitaal invullen en opsturen? Klik dan hier.
    • Wil je het schadeformulier uitprinten, invullen en opsturen? Klik dan hier.
    • Stuur de taxatie of factuur en het ingevulde schadeformulier per post naar Kingpolis, Postbus 148, 8530 AC Lemmer.
    • Is de schade ontstaan door een aanrijding met een ander voertuig? Vul dan altijd het Europees Schadeformulier in. Dit formulier moet altijd door 2 partijen worden ingevuld en de achterkant van het formulier door iedere partij afzonderlijk.
  3. Kingpolis beoordeelt de ingevulde en opstuurde documenten. 
  4. Kingpolis informeert je over de beoordeling en afhandeling van de schade. 


Lees meer


Wat zijn Nationale Fietsbonnen? Naar Artikel

Nationale Fietsbonnen zijn waardebonnen die je kunt gebruiken voor het betalen van accessoires en onderhoud bij de rijwielhandelaar. 


Aantal Fietsbonnen en bedrag op Nationale Fietsbon

  • Het minimum bestelbedrag voor de Nationale Fietsbon is 5 euro.
  • Het maximumbedrag dat je mag bestellen aan Fietsbonnen is afhankelijk van de spelregels van jouw werkgever.
  • Het bedrag waarvoor je Nationale Fietsbonnen kunt bestellen is in een veelvoud van 5.
  • Het bestelde bedrag aan Nationale Fietsbonnen wordt in bonnen van 10 euro verstuurd. Als het bestelde bedrag op een 5 eindigt wordt er 1 bon van 5 euro verstuurd.
  • Je kunt niet zelf het aantal Fietsbonnen en de hoogte van het bedrag per Fietsbon kiezen.


Belastingvoordeel

Niet iedereen mag Nationale Fietsbonnen bestellen via FiscFree®. Ook de hoogte van het bedrag waarover je belastingvoordeel hebt verschilt per werkgever, net als de hoogte van het totale bedrag waarvoor je Nationale Fietsbonnen mag bestellen. Lees daarom vooraf goed de spelregels van jouw werkgever hierover.


Hoeveel belastingvoordeel jij hebt op jouw bestelde Fietsbonnen hangt af van:

  • Het tarief van jouw inkomstenbelasting.
  • De spelregels van jouw werkgever.
    • Heeft jouw werkgever een maximumbedrag voor een ‘fietspakket’?  Dan heb je alleen belastingvoordeel op het bedrag aan Fietsbonnen dat binnen het maximumbedrag van jouw ‘fietspakket’ valt.
    • Heeft jouw werkgever een apart maximumbedrag ingesteld voor Fietsbonnen? Dan heb je belastingvoordeel op de Fietsbonnen die binnen dit maximumbedrag vallen.

Lees meer



Wat kan ik kopen met Nationale Fietsbonnen? Naar Artikel

Met Nationale Fietsbonnen kun je accessoires en onderhoud betalen bij de rijwielhandelaar. 


Gebruiken Nationale Fietsbon

  • Je levert de Nationale Fietsbon alleen in bij de fysieke winkel van een rijwielhandelaar.
  • Inleveren kan bij ruim 3.000 aangesloten rijwielhandelaren. 
  • Je vindt de aangesloten rijwielhandelaren via deze link: https://www.nationalefietsprojecten.nl/zoek-een-rijwielhandelaar.
  • Je gebruikt de Fietsbon om iets mee te betalen bij de rijwielhandelaar, zoals accessoires voor jouw fiets. 
  • Bij de meeste rijwielhandelaren betaal je er ook het onderhoud en de reparaties van jouw fiets mee.



Lees meer

  • Wat zijn Nationale Fietsbonnen 
  • Hoe lang zijn mijn Nationale Fietsbonnen geldig
  • Hoe kan ik Nationale Fietsbonnen bestellen
  • Ik ben vergeten Fietsbonnen te bestellen, kan ik dit alsnog doen?



Hoe lang zijn mijn Nationale Fietsbonnen geldig? Naar Artikel

De Nationale Fietsbonnen zijn voor een periode van 3 jaar geldig. De geldigheidsdatum staat vermeld op de Nationale Fietsbon.


Geldigheid Nationale Fietsbon

  • De Nationale Fietsbon is 3 jaar geldig.
  • De geldigheidsdatum van de Fietsbon vind je op de voorkant van de Fietsbon.


Lees meer



Hoe kan ik Nationale Fietsbonnen bestellen? Naar Artikel

Nationale Fietsbonnen kun je bestellen bij FiscFree®. Log in op FiscFree® om te zien welke mogelijkheden je hebt om de fietsbonnen te bestellen. 


Nationale Fietsbonnen bestellen 

Je kunt de Nationale Fietsbon op 2 manieren bestellen. Welke van deze manieren voor jou mogelijk is hangt af van de spelregels van jouw werkgever.


1. Nationale Fietsbonnen bij jouw Fietsaanvraag.

Er zijn werkgevers die de mogelijkheid bieden om direct bij jouw fietsbestelling via FiscFree® ook een bedrag aan Nationale Fietsbonnen te bestellen. Vaak heb je op dit bedrag ook nog belastingvoordeel. 

Let er goed op dat je de Fietsbonnen direct bij het bestellen van jouw fiets doet.

Ben je namelijk vergeten om jouw Fietsbonnen direct bij jouw fietsaanvraag te bestellen? Dan kun je bonnen niet alsnog bestellen, omdat de bestelling is gekoppeld aan het bestellen van een fiets. 


2. Nationale Fietsbonnen als aparte productgroep

Er zijn werkgevers die de Nationale Fietsbon als aparte productgroep in FiscFree® aanbieden. De bestelling van Fietsbonnen is dan niet gekoppeld aan de bestelling van een fiets via FiscFree®.

Voor deze productgroep gelden eigen spelregels, die jouw werkgever hiervoor heeft opgesteld.


Ontvangen Nationale Fietsbonnen

  • FiscFree® verstuurt de Fietsbonnen nadat jouw werkgever jouw aanvraag helemaal heeft goedgekeurd.
  • Je ontvangt de Fietsbonnen op het adres zoals jij dit zelf in jouw FiscFree® account hebt opgegeven.


Lees meer



Wat moet ik doen als de geldigheidsdatum van mijn Nationale Fietsbon is verlopen? Naar Artikel

Nationale Fietsbonnen zijn 3 jaar geldig. Bonnen die niet meer geldig zijn mag je omruilen voor bonnen met een geldige datum. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice, zij helpen je graag verder. 


Contactgegevens


Lees meer



Ik ben vergeten Nationale Fietsbonnen te bestellen, kan ik dat alsnog doen? Naar Artikel

Dit hangt af van de het aanbod van jouw werkgever.


1. Je mag Nationale Fietsbonnen bestellen bij het bestellen van een fiets

Je kunt in de spelregels van de fietsregeling vinden of het mogelijk is om tijdens het aanvragen van een fiets via FiscFree® ook een bedrag aan Nationale Fietsbonnen te bestellen. Is dit het geval en ben je vergeten om dit te doen?

Dan is het helaas niet mogelijk om alsnog daarna Nationale Fietsbonnen te bestellen. Het aanvragen van Nationale Fietsbonnen is gekoppeld aan het bestellen van een fiets.


2. Je mag Nationale Fietsbonnen los bestellen

Jouw werkgever biedt Nationale Fietsbonnen als aparte productgroep via FiscFree®. 

Dan is jouw aanvraag voor Fietsbonnen niet gekoppeld aan het aanvragen van een fiets. Je kunt Nationale Fietsbonnen bestellen. Daarbij moet je wel voldoen aan de spelregels die jouw werkgever voor deelname aan deze productgroep heeft opgesteld.   



Lees meer